وبلاگ اولین طرفدار شهاب حسینی و پارسا پیروزفر

"جدایی نادر از سیمین" توانست جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را از آکادمی اسکار دریافت کند.

اسکار فرهادی، ایران را بی خواب کرد!

گروه سینمای ایران- این می‌تواند نقطه اوج یک سال پرافتخار باشد. یک سال و چند روز پیش «جدایی نادر از سیمین» خرس طلای بهترین فیلم جشنواره برلین را به همراه 2 خرس نقره‌ای بازیگران زن و مرد را درحالی دریافت کرد که 6 سیمرغ جشنواره فجر نیز کمی پیش از برلین به این ساخته اصغر فرهادی اهدا شده بود. شاید آن روزها کسی تصور نمی‌کرد «جدایی ...» به پرافتخارترین فیلم تاریخ سینمای ایران مبدل شود. فیلم فرهادی در ماه‌های اخیر آنقدر جایزه گرفته و افتخار آفریده که شاید به‌نظر خیلی‌ها نیاید که هرکدام از این جوایز مثل همین جایزه بهترین فیلم خارجی زبان‌ سزار تا چه اندازه اهمیت دارد و تائید منتقد نخبه‌گرایی چون دیوید بورد ول و ستایش کارگردانانی چون وودی آلن، جاناتان دمی و ... تا چه اندازه مهم است. شاید دلیلش این باشد که همه منتظر موفقیت بزرگتری بودند. موفقیتی به بزرگی درخشش در اسکار و گرفتن مجسمه طلایی که تا ساعاتی پیش بسیاری از سینما دوستان را مقابل جعبه جادو نشانده و بی‌خواب کرده بود. گزارشی که پیش‌رو دارید یک شب قبل از آغاز مراسم اسکار تهیه‌شده و درحالی آن را می‌خوانید که سرنوشت نماینده سینمای ایران در مهم‌ترین ضیافت سینمایی جهان مشخص شده است. هرچند «جدایی»، چه اسکار را گرفته باشد و چه نه، در یک سال اخیر بی‌تردید بهترین سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در محافل بین‌المللی بوده است.
هوشنگ گلمکانی: موفقیت جدایی ... توطئه نیست
هوشنگ گلمکانی منتقد و کارشناس سینما در خصوص تأثیر اسکار بر سینمای ایران گفت: قطعاً کسب افتخار اسکار، اعتبار جهانی سینمای ایران را افزایش می‌دهد. بردن اسکار اعتماد به نفس سینماگران ما را نیز بالا می‌برد و نشان می‌دهد ما می‌توانیم قله‌های تسخیر نشده سینمای جهان را نیز فتح کنیم.
سردبیر ماهنامه فیلم در خصوص پیش‌بینی خود نسبت به کسب این مقام به خبرنگار «بانی فیلم» گفت: واقعاً نمی‌توانم پیش‌بینی داشته باشم چون فیلم‌های رقیب را ندیدم،‌ اما آرزوی همه ما ایرانی‌هاست که آقای فرهادی جایزه هر دو بخش را از آن خود کند.
گلمکانی در خصوص تفاوت ویژگی‌ فیلم «جدایی نادر از سیمین» گفت: به عقیده من این فیلم دغدغه‌ای را در خود مطرح می‌کند که دغدغه مردم دنیاست و قطعاً موفقیت‌های بی‌شماری که این فیلم کسب کرده را نمی‌توانیم توطئه یا غرض‌ورزی سیاسی بدانیم. وقتی نزدیک به یک میلیون مردم عادی فقط در فرانسه، به دیدن این فیلم می‌نشینند آیا به نظر شما این یعنی آن‌ها را کسی وادار به دیدن این فیلم کرده؟
قطعاً بدانیم این میزان بیننده‌ای که این فیلم در سراسر جهان داشته،‌ را هیچ سازمان و نهادی به سینما نکشانده است و به‌زور اجبار مردم را به دیدن فیلم دعوت نکردند.
امیر اسفندیاری: اطمینان دارم که فرهادی اسکار را به دست می‌آورد
«اسکار» مهم‌ترین جایزه‌ای است که می‌تواند از همه لحاظ به سینمای یک کشور کمک کند.» این نظر امیر اسفندیاری مدیر بخش بین‌الملل فارابی است، وی به «بانی فیلم» می‌گوید: اعتباری که به پشتوانه جایزه اسکار برای کارگردان برنده این جایزه و در ادامه برای سینمای آن کشور می‌افتد، قابل توجه و تأمل است.
فیلم جدایی نادر از سیمین از همان زمان که در گلدن گلوب برگزیده شد اتفاقات بسیاری برای سینمای ایران افتاده است، یکی از کارگردانان سینمای ایران در صحبتی که با من داشت، اشاره به این نکته کرد که مراوده‌ای با مایکل مور داشته و مور خواسته که فیلم او را حتماً ببیند و این شرایط تازه دیگر مربوط به خود فرهادی نیست و متعلق به سینمای ایران است، می‌خواهم بگویم چنین افتخاراتی حساسیت‌ها را نسبت به سینمای آن کشور افزایش می‌دهد.
وی در ادامه به این نکته اشاره دارد: در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین که به تازگی تمام شد، بازخوردهای بسیار مثبتی نسبت به سینمای ایران وجود داشت و همه اظهار خوشحالی می‌کردند و می‌گفتند که سینمای ایران موقعیت بسیار ویژه‌ای دارد و متفق‌القول همگی‌شان تصور می‌‌کردند که فیلم جدایی… جایزه اسکار را حتماً خواهد گرفت. بنابراین هنگامیکه یک فیلم ایرانی تا این حد مطرح می‌شود، منافعش به سینمای کشورش می‌رسد. در جشنواره برلین با کشورهای مختلفی، گفت‌وگو داشتیم، امّا به‌طور مشخص هیأتی از اندونزی آمده بودند و با ما صحبت می‌کردند که سینمای ایران چه گام‌هایی را برداشته که تا این حد موفق بوده است. تمامی این تجارب به ما می‌گوید که اگر این اتفاق رخ دهد، اتفاقی میمون و مبارک برای مجموعه سینمای ایران افتاده است که پرچمدار آن اصغر فرهادی است.
وی درخصوص مهم‌ترین رقبای فیلم «جدایی نادر از سیمین» در اسکار می‌گوید: فیلم در تاریکی (Into the darkness) انیشکا هولاند یکی از رقبای جدی فرهادی است. کارگردان این فیلم چند سال پیش داور بخش معناگرای جشنواره فیلم فجر بود. اینجا باید به این نکته اشاره کنم من طی صحبتی که با دست‌اندرکاران سینما در مجامع مختلف بین‌المللی داشته‌ام متوجه شدم که همگی معتقدند فیلم فرهادی کاملاً یک سروگردن از سایر رقبایش برای کسب جایزه بالاتر و مستحق‌تر است. رقیب مهم دیگر فیلم فرهادی «آقای لازار» است که در بخش «جشنواره جشنواره‌ها»ی جشنواره فیلم فجر نمایش داشت، این فیلم محصول کاناداست که در مجموع تصور می‌کنم این دو فیلم می‌توانند رقیب جدی فیلم جدایی نادر از سیمین باشند.
مدیر بخش بین‌الملل فارابی با بیان اینکه قطعاً فیلم جدایی ... اسکار را به‌دست خواهد آورد، به این مهم اشاره دارد:‌ این فیلم چندین ساعت پیش جایزه «سزار» فرانسه را به‌دست آورد و بلافاصله بعد از آن نیز جایزه «اسپریت»‌را از لس‌آنجلس کسب کرد. این جایزه به بهترین فیلم غیر آمریکایی اهدا می‌شود و مجموعه‌ای از فعالان سینمای مستقل آمریکا این جایزه را اعطا می‌کنند و جایزه معتبری است. فیلم جدایی نادر از سیمین در کنار این دو جایزه بیش از 60 جایزه جهانی را تاکنون به‌دست آورده است و جدا از این افتخارآفرینی‌ها، فیلم فرهادی از جهت میزان توجهی که از سوی منتقدان و مخاطبان جهانی سینما شده است، به حق پرافتخارترین فیلم سینمای ایران است و اسکار هیچ بهانه‌ای ندارد که این جایزه را به فیلم جدایی ... ندهد.
اسفندیاری درخصوص اهمیت نامزدی این فیلم در بخش بهترین فیلمنامه نیز می‌گوید: اساساً کاندید شدن این فیلم در بخش بهترین فیلمنامه، خودش یک جایزه محسوب می‌شود. اگر اشتباه نکنم این اتفاق در مورد یک فیلم خارجی در طول تاریخ اسکار تنها 2 بار برای فیلم‌های فلینی و روبرتو بنینی افتاده است. اصلاً حضور فیلم فرهادی در این بخش و مورد قضاوت قرار گرفتنش یک جایزه مهم است. البته من تصور می‌کنم گرفتن جایزه این بخش کمی دشوارتر از جایزه بهترین فیلم خارجی است. تا همینجا هم سینمای ایران و فیلم جدایی ... برنده بوده‌اند و من اطمینان دارم که جایزه اسکار متعلق به سینمای ایران خواهد بود، مگر اتفاقات عجیب و غریبی بیفتد.
ساداتیان: گرفتن اسکار به اندازه بردن جام جهانی اهمیت دارد
سیدجمال ساداتیان نیز درباره حضور فیلم نماینده ایران در فستیوال بین‌المللی اسکار گفت: قصه و ساختار فیلم، به علاوه کارگردانی آن، نظر برگزارکنندگان اسکار را به خود جلب کرده است و آنچه برای مخاطبان غربی، جالب بوده، همین حفظ حرمت بزرگتر‌هاست که شاید در آن جوامع، نسبت به شرق، رنگ باخته باشد. همچنین تقابل مسائل زناشویی و عواطف پدر و فرزندی، سبب شد که «جدایی نادر از سیمین» در نگاه آنها، خوش بدرخشد.
ساداتیان، اسلوب خاص سبک فرهادی را هماهنگ با استانداردهای روز دنیا ارزیابی کرد و افزود: قصه، دوام و ریتم خوبی دارد و علاوه بر آن، فرهادی، نویسنده قصه‌های سر و شکل‌دار است که برای جمع‌بندی موضوع مورد بحث خود، توانایی و دانش به خصوصی دارد. وی جایزه اسکار را شبیه جام جهانی فوتبال قلمداد کرد و گفت: همان‌طور که وقتی تیم ورزشی یک کشور، در دنیا اول می‌شود، یک ملت خوشحال می‌شوند، کسب جایزه اسکار هم یک افتخار ملی محسوب می‌شود و وقتی یک و نیم میلیارد آدم، اثر یک کارگردان را به تماشا می‌نشینند در واقع نام یک مملکت در اذهان آنان می‌درخشد. این تهیه‌کننده سینما افزود: کسب این جایزه توسط فرهادی می‌تواند برای سایر سینماگران نیز ایجاد انگیزه کند تا موضوعات بکر را با استفاده از تکنولوژی خوب، دستمایه قرار بدهند و از کلیشه خارج شده و به سمت خلاقیت و نوآوری پیش بروند. ساداتیان درباره اینکه احتمال کسب این جایزه تا چه حد است، گفت: من به دنبال عرق ملی هستم و امیدوارم این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران ثبت بشود. فرهادی هم شبیه یک قهرمان است که هرچه جوایز بیشتری کسب کند، تلاش و انگیزه او برای کسب افتخارات بعدی، بالاتر خواهد رفت. اسکار اعتبار خود را از در کنار هم قرار گرفتن تولیدات جهانی کسب کرده است و امیدوارم فرهادی هم یکی از کسانی باشد که به قدر و اعتبار این فستیوال جهانی، می‌افزاید.
اسعدیان: «جدایی» تاریخ مصرف ندارد
همایون اسعدیان، در همین رابطه می‌گوید: ویژگی‌های فیلم «جدایی نادر از سیمین» ویژگی‌هایی جهان شمول است و همین همه جانبه بودن، به فراگیر شدن آن، کمک کرده است. مسئله‌ای که در فیلم مطرح می‌شود، مسئله یک کشور یا یک قاره نیست، بلکه موضوعی فرامرزی است و هر کس با هر زبان و ملیتی، با تماشای آن یک برداشت کلی واحد خواهد داشت و آن اینکه تکلیف آدم‌ها با خودشان روشن نیست. این یک معضل انسانی است که هر کسی برای دروغ گفتن خود، یک توجیه پیدا می‌کند و در تمام جهان هر مخاطبی که اثر را دیده است، حس کرده دارد خودش را در قاب دوربین فرهادی تماشا می‌کند. اسعدیان، تفاوت فیلم فرهادی با دیگر آثار سینمای ایران را در عدم انحصار در زمان و مکان دانست و گفت: این فیلم تاریخ مصرف ندارد و هر بار که به تماشایش بنشینیم، دغدغه مورد بحث فیلم، ملموس احساس می‌شود. وی درباره تأثیر کلی جایزه اسکار در صورت کسب آن توسط فرهادی گفت: زمانی که کیارستمی به موفقیت‌های خود نائل شد، این سینمای ایران بود که درخشید و در تمام دنیا، با نگاهی جدید، آثار کشور ما دنبال شد.
همایون اسعدیان، جایزه اسکار را به دلیل اینکه بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین فستیوال جهانی است، مهم دانست و افزود: من 4 فیلم دیگری را که رقیب نماینده ایران هستند، ندیده‌ام، اما با توجه به ویژگی‌های فیلم و جوایزی که در گذشته، کسب کرده است شانس فیلم فرهادی را برای دریافت این افتخار، زیاد می‌بینم.
کیوان مقدم: جدایی نادر... فیلم کاملی است
کیوان مقدم مدیر هنری فیلم «جدایی نادر از سیمین» ویژگی و تفاوت این فیلم را اینگونه ارزیابی کرد: فیلم آقای فرهادی از معدود فیلم‌هایی است که تمام عناصر آن، آنقدر درهم تنیده شده و آن‌قدر با هم هماهنگ شده است که شما با دیدن این فیلم،‌ به هیچ‌کدام از عناصر فیلم فکر نمی‌کنید و تنها داستان جدایی نادر از سیمین را پیگیری می‌کنید. او گفت: طراحی نور، نوع فیلمبرداری، گریم، صحنه و لباس،‌ بازی بازیگران همه و همه در کنار هم در این فیلم در کنار هم چیده شد و توانسته جدایی نادر از سیمین را به عنوان یک فیلم به مخاطب معرفی کند. او ادامه داد: خود شما در هفته وقتی فیلمی می‌بینی حداقل از هر فیلم، یک مورد شاخص از آن را عنوان می‌کنی،‌ به عنوان مثال می‌گویی بازی فلان بازیگر خوب بود،‌ فیلم طراحی صحنه فوق‌العاده‌ای داشت و ... اما در فیلم جدایی نادر از سیمین تمام عناصر آن در هم تنیده شده و جزو محاسن این فیلم و موقعیت‌های خوب آن است که چیزی در این فیلم دیده نمی‌شود، جز محتوا و مضمونی که این فیلم دارد. او ادامه داد: وقتی خودم اولین‌بار فیلم را در سینما دیدم تنها حسی که از دیدن این فیلم داشتم، حس دیدن یک قصه بود و بس. حتی کار خودم را هم ندیدم و این نکته بسیار حائز اهمیت این فیلم است. مقدم گفت: «جدایی نادر از سیمین» به لحاظ فرهنگی و هم به‌لحاظ تجاری، فیلم کاملی است. اگر سینمای ایران هرسال یکی از این فیلم‌ها تولید کند قطعاً ما به سینمای ایران می‌بالیم و به آن افتخار می‌کنیم.
این مدیر هنری در خصوص پیش‌بینی کسب اسکار برای این فیلم گفت: آرزوی ماست که فیلم آقای فرهادی اسکار را کسب کند. ضمن این‌‌که قطع به یقین می‌گویم که این افتخار را کسب می‌کند.
سیدضیاء هاشمی: کسب اسکار آرزوی سینمای ایران است
سیدضیاء هاشمی با بیان اینکه به امید خدا، فیلم «جدایی نادر از سیمین» امروز اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان می‌آورد گفت: کسب مقام اسکار به واقع یکی از آرزوهای ماست و انشاءا... امروز این مقام نصیب سینمای ایران می‌شود.
ضیاء هاشمی به خبرنگار «بانی فیلم» توضیح داد: به گمان من در بخش فیلمنامه، فرهادی رقبای جدی دارد، اما در بخش فیلم خارجی با ضریب بالایی می‌گویم که «جدایی نادر از سیمین» اسکار را کسب می‌‌کند.
وی ادامه داد: با آماری که به دست آوردم یک میلیارد جمعیت جهان این فیلم را دیدند، آیا واقعاً این آمار برای سینمای ایران تکان دهنده و زیبا نیست؟ و نکته بسیار جالب توجه اینکه آیا به این یک میلیارد جمعیت جهان کسی توصیه کرده که این فیلم را ببینند؟ قطعاً اینگونه نبوده و تمام جوایزی که این فیلم کسب کرده به حق بوده و کسی به مسؤولان برگزاری جشنواره‌ای توصیه نکرده که به این فیلم جایزه دهید. او گفت: این آمار تکان دهنده یعنی فیلم قواعد بصری را به خوبی رعایت کرده، هیچ نوع کلام اضافی در آن نبوده و کاملاً فیلمساز منظور خود را رسانده، این یعنی سینما. هاشمی تأکید کرد: به تمامی کسانی که این فیلم را به جریانات سیاسی متهم می‌کنند می‌گویم که دیدن یک میلیارد جمعیت جهان از این فیلم و این میزان جوایز بالایی که کسب کرده نشان از سیاسی بودن این فیلم ندارد، بلکه نشان می‌دهد فیلم «جدایی نادر از سیمین»، فیلم سینمای ایران است.
محمد اطبایی: فیلم فرهادی جهانی است
محمد اطبایی، علت مورد توجه واقع شدن فیلم «جدایی نادر از سیمین» را در مراسم اسکار، از دو جهت تکنیکی و محتوایی، مورد ارزیابی قرار داد و گفت: فیلم فرهادی در اندازه استانداردهای بالایی قرار دارد و به شکل یک درام جذاب و پیچیده، بیننده را از اول تا آخر، همراه می‌کند و حتی با آثار هیچکاک هم مقایسه می‌شود. دلیل این اقبال جهانی این است که فیلم، دست روی فطرت آدم‌ها می‌گذارد که در بین همه، مشترک است. اطبایی، دو فیلم آخر فرهادی را نقطه عطف سینمای ایران تلقی کرد و گفت:‌ اصغر فرهادی، برخلاف فیلمسازان پیشین خود، هم به فرم و ساختار اهمیت می‌دهد و هم به محتوا. معمولاً فیلم‌های ایرانی که در عرصه بین‌المللی موفق بوده‌اند، یا مضمون‌گرایی داشته‌اند یا برون‌‌گرا بوده‌اند امّا «جدایی نادر از سیمین» هر دو را توأمان داشت. اطبایی افزود: اسکار، به‌عنوان یک جایزه که بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای دارد، در سراسر دنیا، با اهمیت جلوه می‌کند و کسب موفقیت در آن، چه به‌عنوان نامزد و چه به‌عنوان برنده، یک کمک اقتصادی بزرگ برای فیلم به‌حساب می‌آید و حتی نگاه خاصی به کل کشور سازنده فیلم، جلب خواهد شد. وی، شانس فرهادی را باتوجه به کسب 58 جایزه بین‌المللی طی یک سال، برای دریافت اسکار بالا ارزیابی کردو افزود:‌ در صورت کسب این موفقیت هم برای فرهادی و هم برای کل سینمای ایران، موقعیت‌های تازه‌ای ایجاد خواهد شد.
محمدعلی طالبی:
نامزدی اسکار به‌اندازه بردن این جایزه اهمیت دارد
محمدعلی طالبی دیگر فیلمساز سینمای ایران، در همین خصوص به «بانی فیلم» می‌گوید: با توجه به شرایطی که در خصوص فیلم وجود دارد،‌ تصور می‌کنم فیلم فرهادی جایزه اسکار را خواهد گرفت، چرا که ظاهراً سایر رقبایش در اسکار به شهرت و موفقیت‌های متعدد این فیلم دست پیدا نکرده‌اند.
این کارگردان سینما در ادامه می‌گوید: این فیلم هم در ایران و هم در سطح جهانی افتخارات بسیاری را بدست آورده است و کمتر فیلمی توانسته اسکار آسیا، اسکار فرانسه و بسیاری از جایزه دیگر را بدست آورد. از جمله موفقیت این فیلم در برلین که استثنایی بود و تا به حال در تاریخ این جشنواره چنین اتفاقی نیفتاده بود.
وی با بیان اینکه مهمترین پیامد چنین افتخاراتی متوجه سینمای کشورمان خواهد بود، به این نکته اشاره دارد: البته در کنار این شادی همگانی که میان همه اهل سینما به‌وجود آمده است باید به بحث بیکاری برخی از فیلمسازان هم سینمای ایران اشاره کرد که غم و شادی را در شرایط فعلی توأمان کرده است. می‌خواهم بگویم این فیلم تابلویی از سینمای ایران را در سطح جهانی نشان می‌دهد که ما نسبت به بسیاری از کشورها بالاتر هستیم،‌ اما این تابلو همه واقعیت این سینما نیست.
طالبی در ادامه در خصوص اینکه آکادمی اسکار به چه مواردی برای انتخاب نامزدهایش توجه می‌کند، صحبت می‌کند: اسکار قوانین مشخصی دارد که آن را به یکی از بهترین جایزه‌های جهانی تبدیل کرده است. چون هیچ نوع اتفاقات پشت پرده‌ای در آنجا وجود ندارد. چیزی در حدود 6 هزار نفر به تماشای یک فیلم می‌نشینند. اگر جریاناتی خارج از بحث داوری در اسکار دخالت داشت، فیلمی مانند «روز روزگاری در آناتولی» (محصول ترکیه) که سروصدای زیادی نیز به‌پا کرد، در میان پنج نامزد دریافت اسکار قرار می‌گرفت. اساساً بسیاری از فیلم‌ها در جشنواره کن مورد تقدیر قرار می‌گیرند یا نخل طلا را به‌دست می‌آورند، اما اصلاً به اسکار راه پیدا نمی‌کنند! برای اینکه اسکار سیستمی بسیار منظم و دقیق دارد. یعنی آراء نهایی داوران را تحت اقدامات امنیتی دقیق به اسکار می‌دهندو هیچ‌کس تا دقایق پایانی نمی‌داند که برگزیدگان چه کسانی هستند و مانند جشنواره فجر که از قبل برندگان مشخص هستند، نیست. یعنی جایزه به آن کسی که حقش هست،‌ داده می‌شود،‌ اینگونه است که وقتی کاندیداها شاهد برگزیده شد رقیبشان هستند،‌ تشویق می‌کنند و خوشحال هستند. برای این‌که می‌دانند او به حق خودش رسیده است. این اتفاق در انتخاب بهترین فیلم خارجی پررنگ‌تر است و اسکار همیشه دقیق‌ترین جریان بوده است. محمدعلی طالبی در پایان می‌گوید: مشخص نیست که دوباره چه زمانی نماینده‌ای از سینمای ایران بتواند به اسکار راه پیدا کند،‌ شاید سال‌ها زمان نیاز باشد،‌ چون به عقیده من کاندید اسکار شدن هیچ تفاوتی با گرفتن آن ندارد و این اتفاق از اهمیت بالایی برخوردار است. البته حضور در اسکار،‌ مربوط می‌شود به یک عمر رنج و سختی اهالی سینما، از سهراب شهید ثالث تاکنون؛ مهم نیست که فیلم فرهادی اسکار بگیرد یا نگیرد، مهم، حضورش در اسکار است. مهم اینست «جدایی نادر از سیمین» فیلم خوبی است و این حضور برای ما افتخاری است که از این بابت بسیار خوشحالیم.
 

ما هم این موفقیت بزرگ رو به آقای فرهادی ،شهاب حسینی و همه عوامل جدایی نادر از سیمین تبریک میگوییم و به همه شما افتخار میکنیمهوراتشویق

نوشته شده در دوشنبه ۸ اسفند ۱۳٩٠ساعت ۱٢:٠٤ ‎ب.ظ توسط نظرات ()


Design By : Pichak