وبلاگ اولین طرفدار شهاب حسینی و پارسا پیروزفر

آنا نعمتی و شهاب حسینی برای بازی در فیلم «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» تندیس اهدا عضو را گرفتند.

آنا نعمتی یکی از حاضران نهمین دوره مراسم بزرگداشت پیوند اعضا و جشن نفس بود.همایون ارشادی از دیگر هنرمندان حاضر در این مراسم بود.

در دو سال گذشته جمشید مشایخی، ژاله علو، ثریا قاسمی، محمد کاسبی، داریوش ارجمند، مجید مظفری و گوهر خیراندیش برای حضور در آثاری با این مضمون تندیس سفیر اهدا عضو را دریافت کرده‌اند.

در این مراسم از هنرمندانی که در ارتباط با بازی در یک اثر با موضوع اهدا عضو و یا خلق چنین آثاری حضور داشته‌اند تقدیر به عمل آمد.

پروانه معصومی و همایون ارشادی برای بازی در «باران عشق» و امین تارخ برای همکاری در فرهگسازی پیوند اعضا تندیس اهدا عضو را از تقدیرشدگان سال گذشته دریافت کردند.

 همچنین جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی این تندیس را دریافت کرد.


در این مراسم اشک از چشمان آنا نعمتی و شهاب حسینی جاری شد.

عوامل فیلم سینمایی «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» به کارگردانی منوچهر هادی که در سی‌امین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد نیز در این مراسم حضور داشتند و چند دقیقه از این فیلم برای مدعوین به نمایش آمد.   


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه ۳٠ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ۱٠:٤٢ ‎ب.ظ توسط نظرات ()

پوران درخشنده کارگردان فیلم سینمایی «هیس دخترها فریاد نمی زنند» از پایان تدوین این فیلم و آغاز صداگذاری آن توسط محمد رضا دلپاک خبر داد.
پوران درخشنده در گفت و گو با پانا با اشاره به پایان تدوین فیلم سینمایی «هیس دخترها فریاد نمی زنند» گفت: تدوین این فیلم به پایان رسیده است و محمد رضا دلپاک صداگذاری بر روی فیلم را آغاز کرده است.
وی با اشاره به این مطلب که فیلم سینمایی «هیس دخترها....» را برای گرفتن پروانه نمایش به اداره نظاترت ارزشیابی می فرستد افزود: پس از گرفتن پروانه نمایش فیلم تصمیمی برای فرستادن فیلم به جشنواره فجر یا اکران فیلم قبل از جشنواره را می گیرم .
این کارگردان در ادامه گفت: در این فیلم، یک وکیل زن برای اثبات بی گناهی موکلش تلاش می کند که در این راه با مشکلات فراوانی مواجه می شود.
یادآور می شود، شهاب حسینی، مریلا زارعی، جمشید هاشم‌پور، طناز طباطبایی، فرهاد آییش، مائده طهماسبی، شیرین بینا، بابک حمیدیان، مجید مشیری، اسماعیل سلطانیان، هادی مرزبان، امیر دژاکام و مهدی ماهانی با حضور امیر آقایی، حضور افتخاری ستاره اسکندری و با معرفی نیما صفایی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» به بررسی مسائل دختران جوان می‌پردازد و ترس از آبرو را در این دوره سنی آسیب‌شناسی می‌‌کند. مرتضی پورصمدی فیلمبرداری این فیلم سینمایی را برعهده داشته است. تهیه‌کنندگی این پروژه پربازیگر برعهده درخشنده است.
پوران درخشنده پیش از این فیلم‌های سینمایی «خواب‌های دنباله‌دار»، «بچه‌های ابدی»، «رویای خیس»، «شمعی در باد»، «عشق بدون مرز» و ... را کارگردانی کرده است.

نوشته شده در پنجشنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ۱٢:۱٢ ‎ب.ظ توسط نظرات ()

آنا نعمتی، شهاب حسینی، پروانه معصومی، امین تارخ و همایون ارشادی فردا طی مراسمی در دانشگاه شهید بهشتی تندیس سفیر اهدا عضو را می گیرند.
به گزارش مهر، نهمین دوره مراسم بزرگداشت پیوند اعضا و جشن نفس روز پنج‌شنبه 28 اردیبهشت ماه در تالار امام خمینی(ره) دانشگاه شهید بهشتی در ساعت 14 الی 17 برگزار می‌شود. در این مراسم مسئولان و هنرمندان نیز حضور دارند.
همچنین جشن نفس در همین روز در ساعت 18 تا 24 در نمایشگاه بین‌المللی برپا خواهد شد. در این مراسم از هنرمندانی که در ارتباط با بازی در یک اثر با موضوع اهدا عضو و یا خلق چنین آثاری حضور داشته‌اند تقدیر می‌شود.
طی دو سال گذشته جمشید مشایخی، ژاله علو، ثریا قاسمی، محمد کاسبی، داریوش ارجمند، مجید مظفری و گوهر خیراندیش برای حضور در آثاری با این مضمون تندیس سفیر اهدا عضو را دریافت کرده‌اند.

نوشته شده در پنجشنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ۱٢:٠۸ ‎ب.ظ توسط نظرات ()

120 دقیقه از «پلیس جوان» حذف شد!

 

شهاب حسینی

سیروس مقدم در گفت‌وگویی با ایسنا به انگیزه باز پخش سریال‌های «اغما» و «پلیس جوان» از شبکه آی فیلم به نکات مطرح نشده‌ای اشاره کرده است.
در بخشی از این گفت‌وگو آمده است: مقدار زیادی از این سریال (پلیس جوان) به دلیل همین تنگ‌نظری‌ها، محدودیت‌ها و فشارها پخش نشد. در سریال «پلیس جوان» برای اولین‌بار داشت مطرح می‌شد که در جامعه‌ای که زمینه‌های جرم وجود دارد، هیچ آدمی در مصونیت به سر نمی‌برد و حتی ممکن است همسر یا نامزد یک پلیس هم که میترا حجار نقشش را بازی کرد، در معرض خطر باشد و حتی ایدز بگیرد. من یادم است که هرجا کلمه ایدز در سریال به کار رفته شده بود، ‌آن را درآوردیم و از آن به عنوان یک بیماری صعب‌العلاج اسم بردیم. ولی بعدتر دیدم که ایدز یک چیز واقعی است که باید هشدار داد و آن را کشف کرد.
بعد از این بود که تلویزیون کم‌کم میزگرد، جلسه و فیلم راجع به آن ساخت. یا مثلا اپیزودی داشتیم که یک پلیس خطاکاری را که اشتباه می‌کرد و کل آن اپیزود در آن زمان حذف شد. اما الان خود نیروی انتظامی جزو سیاست‌ها و سفارش‌هایش است. حتی یک واحد به نام 197 دارد که واحد شکایت از پلیس‌هایی است که اشتباه می‌کنند، مردم می‌توانند زنگ بزنند و اشتباهات پلیس را مطرح کنند. اپیزود ما اپیزودی بود که بازرس به ناگهان می‌آید تا از کلانتری بازدید کند، اما ناگهان متوجه می‌شود که بی‌نظمی‌هایی وجود دارد و پلیسی هست که احتمالا رشوه گرفته و تیم پلیس اصلی ما یعنی شهاب حسینی و فرهاد اصلانی، کشف ماجرا می‌کرد و ما پلیس خوب را هم نشان دادیم. ولی آن موقع یادم است که ممیزی شد و این قسمت درآمد. خیلی چیزهای دیگر در آن سریال بود که ممیزی شد. اما اینکه می‌گویید بعد از 12-10 سال همین نسخه‌ای هم که پخش شد چیزی حدود 30-120 دقیقه از این سریال حذف شد. بخش‌های مریضی نیلوفر، بیماری او، دلایل بیماری‌اش و نقدهایی که به سیستم پلیس شده بود، دچار جرح و تعدیل شد. فکر می‌کنم «تا ثریا» هم مثل «پلیس جوان» شود و یکی دو سال آینده به این نتیجه برسند که خودشان پکیج کامل را بیرون بدهند.
آی‌فیلم هم پکیج کامل را نداشتند چون دور ریخته شد! یعنی نسخه‌ای از آن وجود ندارد که بخواهند ارائه دهند. هیچ چیزی از آن چیزی که ممیزی می‌شد و صلاح دیده شد در «پلیس جوان» پخش نشود، وجود ندارد!

نوشته شده در سه‌شنبه ٢٦ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ۸:۳٤ ‎ب.ظ توسط نظرات ()

پارسا پیروزفر

پارسا پیروزفر، رضا بهبودی و سیاوش چراغی‌پور، نقش‌خوانانِ دورخوانی نمایشیِ «خدای کشتار» هستند.
در نمایش‌نامه‌ «خدای کشتار» نوشته‌ یاسمینا رضا، آقا و خانم «ری» مهمان خانم و آقای «اولیه» هستند؛ پسر آنان دو دندان پسر این‌ها را با چوب شکسته است. بلوغ و تعقل این دو پدر و مادر در گفت‌و‌گوی‌شان پیرامون این حادثه، هر پدر و مادری را شرمنده می‌کند. دیری نمی‌پاید که این ملاقات متمدنانه به رویارویی احمقانه‌ کودکانی بزرگسال بدل می‌شود... نقش‌خوانانِ دورخوانی نمایشیِ «خدای کشتار» پارسا پیروزفر، رضا بهبودی، سوگل قلاتیان، بهاره مصدقیان و سیاوش چراغی‌پور هستند. این نمایشنامه، به کارگردانی پارسا پیروزفر، از یکم تا سوم خردادماه ساعت 20:30 در تالار استاد جلیل شهناز خانه‌ هنرمندان ایران دورخوانی می‌شود.

نوشته شده در سه‌شنبه ٢٦ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ۸:٢٠ ‎ب.ظ توسط نظرات ()

«شهاب حسینی» و «الهام حمیدی» بهترین بازیگران دهه ۸۰ تلویزیون

خبرگزاری فارس: اختتامیه برنامه «سین مثل سریال» با رای مردم به سریال شوق پرواز، شهاب حسینی و الهام حمیدی برگزار شد.

خبرگزاری فارس: «شهاب حسینی» و «الهام حمیدی» بهترین بازیگران دهه ۸۰ تلویزیون

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، آخرین قسمت از برنامه تلویزیونی «سین مثل سریال» شب گذشته با حضور مسعود رایگان و رامبد جوان برگزار شد.

بنا بر این گزارش، پیش از این 6 سریال شوق پرواز، در چشم باد، شب دهم، خواب و بیدار، پایتخت و زیر تیغ به مرحله نهایی راه یافته‌ بودند.

همچنین شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، پرویز پرستویی، حسین یاری، حامد بهداد و امیر جعفری بازیگران مردی بودند که بیشترین تعداد آراء مردمی را از آن خود کرده‌ بودند.

در میان بازیگران زن نیز کتایون ریاحی، فاطمه معتمد آریا، الهام حمیدی، سپیده خداوردی، آزیتا حاجیان و مهراوه شریفی‌نیا نیز بازیگران زنی بودند که به نظر مخاطبان شبکه یک بهترین نقش‌آفرینی‌ها را داشته‌اند.

به گزارش فارس، در دور نهایی این رقابت که بیش از یک میلیون پیامک به آن ارسال شده بود، سریال‌های شوق پرواز، در چشم باد و پایتخت، به ترتیب از سوی مخاطبان انتخاب شدند. همچنین الهام حمیدی، فاطمه معتمدآریا و کتایون ریاحی نیز از میان بازیگران زن، آراء مردمی را کسب کردند.

شهاب حسینی، پرویز پرستویی و حامد بهداد نیز به عنوان بهترین بازیگران دهه 80 شبکه یک سیما انتخاب شدند.

برنامه سین مثل سریال با رویکرد انتخاب بهترین‌ سریال، بازیگر مرد و بازیگر زن در دهه 80 شبکه یک سیما روی آنتن رفت.

نوشته شده در شنبه ٢۳ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ٧:٥٧ ‎ب.ظ توسط نظرات ()

روز مادر مبارک

مادر ای معنی ایثار تو گل باغ خدایی / توی روزگار غریب با غم دل آشنایی / مینویسم از سر خط مادر ای معنی بودن / می نویسم تا همیشه تویی لایق ستودن

میلان حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر رو به مادرم و همه مادران خوب و عزیز تبریک میگم و براشون آرزوی سلامتی میکنم

مادر روزت مبــــــــارک

نوشته شده در جمعه ٢٢ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ٦:٠٢ ‎ب.ظ توسط نظرات ()

http://www.persianv.com/uc/out.php/i8788_483kdz1lbyfotdmchvmd.jpg

لینک دانلود کلیپ تصویری ترانه هفت سین با صدای شهاب حسینی

منبع سینمای ایران

نوشته شده در جمعه ٢٢ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ۱:٠٥ ‎ق.ظ توسط نظرات ()

لینک دانلود نرم افزارپخش فیلم

نوشته شده در چهارشنبه ٢٠ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ٧:٠۸ ‎ب.ظ توسط نظرات ()

فینال انتخاب بهترین سریال، بازیگر زن و بازیگر مرد سریال‌های شبکه یک روز جمعه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، مرحله نهایی انتخاب بهترین سریال، بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد سریال‌های شبکه یک سیما روز جمعه -22 اردیبهشت ماه- ساعت 23:30 از شبکه یک پخش می‌شود.

بنا بر این گزارش؛ 6 سریال شوق پرواز، در چشم باد، شب دهم، خواب و بیدار، پایتخت و زیر تیغ به مرحله نهایی راه یافته‌اند.

همچنین شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، پرویز پرستویی، حسین یاری، حامد بهداد و امیر جعفری بازیگران مردی هستند که تا به حال بیشترین تعداد آراء مردمی را از آن خود کرده‌اند.

در میان بازیگران زن نیز کتایون ریاحی، فاطمه معتمد آریا، الهام حمیدی، سپیده خداوردی، آزیتا حاجیان و مهراوه شریفی‌نیا بازیگرانی هستند که به نظر مخاطبان شبکه یک بهترین نقش‌آفرینی‌ها را داشته‌اند.

به گزارش فارس، فینال انتخاب بهترین سریال، بازیگر زن و بازیگر مرد تولیدات شبکه یک سیما در ده سال گذشته، با اجرای محمد سلوکی و سه مهمان برگزار خواهد شد که رامبد جوان یکی از این مهمانان است.

نوشته شده در چهارشنبه ٢٠ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ٦:٢٤ ‎ب.ظ توسط نظرات ()

نمایشنامه «خدای کشتار» به کارگردانی پارسا پیروزفر از اول خرداد در خانه هنرمندان دورخوانی می‌شود.

خبرگزاری فارس: پارسا پیروزفر «خدای کشتار» را دورخوانی می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، پارسا پیروزفر که سال 1380 نمایش «هنر» نوشته‌ یاسمینا رضا را در فرهنگسرای شفق به صحنه برده بود، این‌بار سراغ اثر دیگری از همین نویسنده رفته و «خدای کشتار» را دورخوانی می‌کند.

تالار استاد جلیل شهناز خانه‌ هنرمندان ایران از اول تا سوم خردادماه ساعت 20:30 میزبان دورخوانی نمایشی «خدای کشتار» به کارگردانیپارسا پیروزفر خواهد بود.

 پیروزفر سال گذشته نیز نمایش «گلن‌گری گلن راس» نوشته‌ دیوید مامت را روی صحنه برد که پرتماشاگرترین نمایش تماشاخانه‌ ایرانشهر در سال 1390 بود.

نوشته شده در چهارشنبه ٢٠ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ٦:۱٧ ‎ب.ظ توسط نظرات ()

پارسا پیروزفر درنهمین جشن شب بازیگر تئاتر سال ایران.

از پایین ردیف دوم تقریبا وسط نشستن پهلوی آقایی که لباس چهارخونه سفید و بنفش پوشیدن.

این عکس هم مدرکی برای اثبات صحبتهای دوست خوبمون هفت اقلیملبخند

جشن شب بازیگر خانه تئاتر
نوشته شده در یکشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ٢:٥٧ ‎ب.ظ توسط نظرات ()

لینک دانلود قسمتهایی از بازی پارسا پیروزفر در اینجا بدون من

نوشته شده در جمعه ۱٥ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ۳:۳٤ ‎ب.ظ توسط نظرات ()

این پست رو اسماء یکی از دوستان خوبمون درست کردند.ازشون بینهایت ممنون

هرچه تو اوج می گیرى
 دنیا از دید تو بزرگ تر مى شود
و تو از دید دنیا کوچک تر مى شوى

شهاب حسینی

شهاب حسینی

شهاب حسینی

نوشته شده در پنجشنبه ٧ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ٥:۳٧ ‎ب.ظ توسط نظرات ()

http://www.shop3.parsmeshop.com/images/products/pic1/1586.jpg

محور اصلی سریال داستان در قلب من دو خانواده هستند که‏ رویارویی آن‏ها به‏رغم تأکید مداوم بر دوستی دو پدر از ایام‏ دیرین،رویارویی از نوع‏ طبقاتی‏ست.

گرچه بیش از در پناه تو نیز حمید لبخنده‏ مجموعه‏ ی تلویزیونی ساخته بود،اما ویژگی بارز این‏ مجموعه به‏عنوان اثری که جوان‏ها را مخاطب‏ ویژه‏ی خود قرار داده بود،سبب شد نام او در پناه‏ تو بر سرزبان‏ها بیفتد.از ویژگی‏های این مجموعه، استفاده از شخصیت‏های جوان در فعالیت هنری- دانشکده تئاتر-بود و به این ‏ترتیب،فضای هنری‏ حاکم بر محل اصلی ملاقات‏ها،سبب شد دست‏ کارگردان برای نشان‏دادن رابطه ‏ها بازتر باشد. بیننده‏ی تلویزیون،پس از سال‏ها،خود را در مقابل‏ مجموعه‏ی واقعا عاشقانه‏ای دید که احساسات و عواطف جوانی را با همه‏ی وجود نشان می‏داد.با این‏ مجموعه،همچنین بازیگرانی مثل رامین پرچمی و لعیا زنگنه وارد عرصه‏ی بازیگری شدند که خوب از پس نقش‏شان برآمدند و توانستند کارشان را در سینما و تلویزیون ادامه دهند.

پس از اتمام پخش مجموعه‏ی در پناه تو،به‏ سرعت مجموعه‏ی دیگری توسط حمید لبخنده‏ ساخته شد که بسیاری در انتظار پخش آن بودند تا ببینند محبوبیت در پناه تو تکرار خواهد شد یا نه. حال با گذشت بیش‏از بیست قسمت از مجموعه‏ی‏ جدید در قلب من که نامی در تقابل با در پناه تو دارد،به‏نظر می‏رسد قضاوت تا حدی امکان‏پذیر شده باشد.

حمید لبخنده،از مجموعه‏ی در پناه تو دو دو بازیگر جوان به نام‏های لعیا زنگنه و پارسا پیروزفر را با خود آورد و این‏بار به‏عنوان خواهر و برادر،در کنار یکدیگر قرار داد.از طرف دیگر،ایرج راد و ثریا قاسمی نیز از آن مجموعه،به‏عنوان پدر و مادر دو خانواده‏ی متفاوت،در مجموعه‏ی در قلب من ظاهر شدند.طبق معمول،کارگردان این‏بار نیز دست به‏ جوان‏گرایی زده و نیروهایی را جذب‏کرده-جز رزیتا غفاری که قبلا در هتل کارتن(سیروس الوند)نیز بازی کرده بود-که به‏خوبی از عهده‏ی نقش‏شان به 

شخصیت مریم با شخصیت‏ مونس به‏ هیچ‏ وجه قابل مقایسه‏ نیست.

عنوان نمودی از جوان‏های امروزی،برآمدند.ضمن‏ این‏که چهار بازیگر خوب با نام‏های رضا شفیعی، فریده صابری،حمید رضا اجلالی و علی دهکردی به‏ مجموعه افزوده شده‏اند که به آن‏ها باید حمیده‏ خیر آبادی-این‏بار در کنار دخترش ثریا قاسمی-را نیز اضافه کرد.

در بررسی در قلب من،در درجه‏ی اول باید مخاطب آن را درنظر گرفت.پخش مجموعه،از شبکه سوم نشان از تأکید بر مخاطب جوان و ورزش‏ دوست در کشورمان دارد.از این دیدگاه،می‏توان‏ آهنگ نسبتا کند و با طمأنینه‏ی مجموعه را توجیه‏ کرد که بر ورزش بسکتبال تأکید بسیار زیادی دارد.

شاید بازی چندتن از بازیگران را نیز بتوان از این‏ منظر نگریست،اما از همین‏جا این سؤال نیز مطرح‏ می‏شود که مخاطب مجموعه‏ی تلویزیونی،باتوجه به‏ گستردگی رسانه‏ی تلویزیون،تا چه‏حد می‏تواند بر کیفیت اثر تأثیر بگذارد.آیا بازیگر زنی که نقش‏ شخصیت ده سال جوان‏تر از خود را بازی می‏کند، مجاز است به بهانه‏ی مخاطب جوان،بازی خود را تا حد ادا درآوردن،ارائه‏ی رفتاری لوس با چهره‏ای‏ همیشه خندان-که در آن،قهقه ‏زدن جای لبخند را گرفته-تنزل دهد؟به‏همین‏ترتیب مرد جوان،با سر به زیر نشان‏دادن خود و ارائه‏ی رفتاری مظلومانه، قادر نیست نقش دانش ‏آموز را بازی کند.از طرفی، می‏توان ساده ‏انگاری‏هایی نظیر درمان سارا توسط پزشکی در لباس مردی آس‏وپاس را،ازاین‏جهت‏ بررسی کرد.درحالی‏که وجود چنین ماجرایی در مجموعه‏ی تلویزیونی‏ ای که در ژانر واقعگرا قرار می‏گیرد،محلی از اعراب ندارد،پس در مواجه با مخاطب،همواره باید او را بالاتر از سطحی که هست‏ قرار بدهیم،تا به جای تعالی فرهنگ،به دام‏ ساده‏انگاری نیفتیم.

محور اصلی در قلب من دو خانواده هستند که‏ رویارویی آن‏ها به‏رغم تأکید مداوم بر دوستی دو پدر از ایام دیرین،رویارویی از نوع طبقاتی‏ست.تا آنجا که‏ رضا از خانواده‏ی طبقه پایین،همواره از بردن‏ اجناس متعلق به خانواده‏ی سطح بالا،سر باز می‏زند تا امر بر آن‏ها به حساب نیاید.این‏رو رویارویی‏ ثروتمند و فقیر را باتوجه به سابقه‏ی تاریخی آن در سینمای ایران،باید کاملا جدی گرفت.هرچند کارگردان ازاین‏ جهت کم‏تر دست به سوءاستفاده‏ زده است،بااین‏حال تفاوت‏ها در درام تأثیر خود را می‏گذارند و زرق‏ وبرق خانه‏ای جدید،با کهنگی و قدمت خانه‏ی دیگر،جور درنمی‏آید،همچنان‏که‏ دوستی دو پسر از دو خانواده-باوجود سر بر شانه‏ی‏ یکدیگر گذاشتن و گریستن پس از مسابقه‏ ی‏ بسکتبال-قابل‏ باور نیست.

همین‏جا باید ازساده ‏انگاری دیگری در شخصیت ‏پردازی دوست و همکلاسی موتورسوار سینا و رضا یاد کرد که در قسمت‏های اول،جوانی سبک با شوخی‏های نابجا و مضحک بود و ناگهان با اظهار این جمله‏ی فاضلانه‏ که هرکس می‏خندد،می‏خواهد دردهایش را پنهان‏ کند،به آدمی جدی و مدعی در برابر دوستی سینا تبدیل می‏شود.

از خلال روابط دو خانواده،کارگردان سعی کرده‏ است پیچیده ‏ترین روابط عاطفی را به تصویر بکشد که در این رهگذر،گاه روابطی ابهام‏آمیز-مثل‏ نگاه‏های سینا در اتوبوس به لیلا که بعد از ارتباطی‏ میان آن‏ها و خواستگاری دایی سینا از لیلا نمی‏بینیم-هم مشاهده می‏شود.به جای در پناه تو، این‏بار رابطه‏ های عاطفی،پنهان‏ تر بروز می‏کنند و به‏ سادگی به زبان جاری نمی‏شوند.رضا علاقه‏اش را به‏ سارا همان‏قدر پنهان می‏کند که سارا به او.برای‏ مثال سارا علت شوق‏ وشورش را به هنگام رویارویی‏ با خانواده‏ی رضا صرفا به‏ جهت سرگرفتن ازدواج لیلا با دایی ‏اش عنوان می‏کند و درد دل رضا نزد خواهرش با شوخی‏های لیلا نیمه ‏کاره می‏ماند.اضافه‏ کردن شخصیت دایی با بازی علی دهکردی،همانقدر کارایی دارد که اضافه ‏کردن شخصیت رحمان،برادر کریم و معلم ورزش دانش ‏آموزان.برخلاف این‏روابط که به‏ خوبی پرداخت شده اند-و البته درمیان آن‏هانکته ‏ی مثبت‏ و بسیار قابل‏ توجه در کار حمید لبخنده، توجه به جزئیات‏ تصویری‏ست.

بازی دهکردی نیز با شوخ‏ طبعی‏ های به دور از نقش و سن و سالش همان مشکل حضور لیلا و رضا را دارد- تحول در شخصیت‏ها خوب جانیفتاده است.گذشته‏ از نمونه‏ ی اول که تحول رفتار دوست سینا بود، تحول اسفندیار،پدر بی‏توجه و سهل‏ انگار خانواده نیز غیرقابل باور جلوه می‏کند و خالی از شعارزدگی‏ شخصیت‏هایی که مدام بدشگونی پول و ثروت را تبلیغ می‏کنند،نیست.

در تقابلی که کارگردان بین دو خانواده به‏ وجود آورده، به‏نظر می‏رسد کفه‏ ی سنگین ترازو به سمت خانواده‏ متمول و کفه‏ ی سبک آن به‏ سوی خانواده کم ‏درآمد و وابسته،متمایل شده است.یعنی گرچه خانواده‏ی‏ اسفندیار به‏سبب حضور بی ‏اعتنای او در خانه، مشکل روانی سارا و یا تنهایی و انزوای سینا دچار مشکلاتی هستند که به‏ تدریج رفع می‏شود،اما خانواده‏ ی کریم به‏ واسطه‏ ی تومورمغزی ‏اش و سرخوردگی رضا و منفعل ‏بودن لیلا،با مسائلی‏ لاینحل رودرروست هستند.ازاین‏جهت،خواسته یا ناخواسته،درام و کشمکش دراماتیک،از طریق این‏ تمایزهای نه‏ چندان برابر شکل گرفته است تا بر جذابیت مجموعه افزوده شود و کشش بیش‏تری‏ داشته باشد.اما در این میان،یک نابرابری دیگر نیز دیده می‏شود که به‏ سختی قابل اغماض است: شخصیت مریم(فریده صابری)با شخصیت مونس‏ (ثریا قاسمی)به هیچ‏وجه قابل مقایسه نیست. همسر اسفندیار،زنی‏ست مسلط بر خانواده و کاملا امروزی،که نه‏تنها وظایف خودش را به‏خوبی انجام‏ می‏دهد و مثلا به ‏تنهایی از عهده‏ی معالجه سارا بر می‏آید،بلکه قادر به بیدارکردن پدر خانواده نیز هست و او را از طی مسیری که در پیش‏گرفته،باز می‏دارد و به ‏سمت خود و خانواده‏اش می‏کشاند.اما همسر کریم،با یک بازی دیدنی دیگر از بازیگر با سابقه‏ی سینما و تلویزیون ایران،ثریا قاسمی-زنی‏ بی‏دست‏وپا تصویر شده که لابد به‏ خاطر بی‏سواد بودنش،باید منفعل بماند،گریان باشد و سهمی از مشکلات را بردوش نکشد.سؤال این‏جاست که آیا زنان بی‏سواد در کشورمان مثل مونس هرگز حق‏ خارج‏ شدن از خانه را ندارند،نسبت به مشکلات‏ خانوادگی و حتا بیماری شوهرشان نامحرمند و چنین با بی‏ دست‏ وپایی،مشکلات خود را به یکدیگر منتقل می‏کنید؟در اینجا باید از کار خوب دیگر عوامل مجموعه،مثل ابراهیم حقیقی به‏ عنوان طراح‏ تیتراژ،امیر اثباتی که به ‏عنوان طراح صحنه و لباس، به‏خوبی نقشش را در تمایز میان شخصیت‏ها و خانواده‏ها می‏بینیم و نیز کارن همایونفر که این ‏بار نیز موسیقی نوستالژیک برای متن و تیتراژ ساخته‏ است،نیز یاد کنیم.جالب است که با هوشیاری‏ سازنده‏ی مجموعه،موسیقی،کم ‏حجم و دلپذیر از کار درآمده است و مزاحم به ‏نظر نمی‏رسد.این‏ موسیقی وقتی با حرکات دوربین و تراولینگ‏های‏ زیبای مجموعه همراه می‏شود،حسی دلپذیر به‏ بیننده‏ی مجموعه‏ ی تلویزیونی القا می‏کند که در خاطر می‏ماند.

نکته‏ی مثبت و بسیار قابل‏ توجه در کار حمید لبخنده،توجه به جزئیات تصویری است.او با میزانس آشناست،استفاده از حرکت دوربین را برای‏ زنده‏کردن فضا می‏داند،کار بازی‏گرفتن از بازیگران‏ حرفه‏ای را با همان ظرافت انجام می‏دهد،که به‏ سراغ بازیگران غیرحرفه‏ای می‏رود و آن‏ها را وارد عرصه بازیگری می‏کند.ازاین‏نظر،می‏توان-هرچند جای بحث بسیار دارد-محتوای مجموعه در قلب‏ من را از شکل آن جدا کرد و گفت که محاسن‏ کارگردانی این مجموعه به‏حدی است که اگر کمی از آن در جزئیات متن نیز وجود داشت،شاهد مجموعه‏ای جذاب‏تر و قوی‏تر بودیم.

مجموعه‏ در پناه تو هرگز به پایان واقعی خود نرسید و اصلاح‏های انجام‏شده در قسمت‏های پایانی‏ آن،کار را به‏ سمت خلاف آنچه که قرار بود،کشانید. حال امیدواریم در قلب من که مجموعه‏ای محتاطتر از در پناه تو به‏نظر می‏رسد-که باتوجه به آنچه که‏ بر آن مجموعه گذشت،امری طبیعی است-به‏ سرانجام واقعی خود برسد.

منبع:حقوق زنان

نوشته شده در چهارشنبه ٦ اردیبهشت ۱۳٩۱ساعت ۱۱:٠٧ ‎ب.ظ توسط نظرات ()


Design By : Pichak